Monday, July 21, 2008

terkenang 1 = mengaji quran

mengaji alquran...
dulu aku selalu kena mamrah...adik aku pon saa..sampai nangis2...
bapaku seorg pegawai kastam dan di panggil ustaz di seantero opisnya..garang..
malah, gelaran ustaz suhaimi merebak di kawasan rumah teres sekitar danau kota..
masa itu tahun 90'an..
ayahku mengajar mengaji di rumah..rumah aku berada ditengah2...
jiran hujung sampai jiran sebelah kiri dan kanan+makcik tunggal+orangkampung+orang kaya
hantar anak mereka datang mengaji kat umah aku...
mula selepas maghrib, dan mungkin habis pada jam 10malam..
dan kebiasaannya, budak yang blaja mengaji tu, adalah kawan2 aku jugak..
ada yang sekolah st john, methodist, convent bukit nanas, gombak setia, gombak utara,taman melawati..
ada jugak yang skolah menengah..
kalau budak dihantar masa darjah 2, dia boleh khatam quram darjah 6...
selalunya begitu la...

teringat aku pada satu kejadian....aku darjah 4..
aku dihentam oleh bapak aku kerana menyorok rotan berapi dia..
hahaha..ni sumer idea kawan2 aku yang mengaji ngan bapak aku..
kawan2 aku juga takut ngan rotan berapi tu...
maka aku bersekongkol dengan dorg untuk sorok rotan tu..
adik aku terlibat sama..
malam tu, lega, rotan takda..
malam esok pon sama..
lepas seminggu, entah macam mana, mak aku terjumpa rotan berapi tu..
bawah tilam aku semasa mengemas...
cait...mission failed...

semalam, dalam stor, aku jumpa balik rotan berapi tu...
hihihi...aku ketawa ngan adik no.2 aku....
bapak aku jeling je...

6 comments:

~ mizzAmy ~ said...

~ korang sangat nakal okeyh... berani plak tuh nak sorokkan rotan.

teringat gak zmn2 mengaji al-quran masa sekolah rendah. hari2 lepas maghrib pergi umah mak cik Rah. pastuh, leh plak bercinta ngan anak dia kan masa darjah 6. hahahaha... kelakar seyh, zmn budak2 dulu. ~

adie said...

ko kena frame cantik² rotan tu, sentimental value tu.mungkin bila ko melelongkannya nanti,pasti ramai anak murid mengaji bapak ko tu, membida rotan tu.huhu..

opaq said...

mizzamy =
hehe..bukan nakal, takut jee..
dasyat mizzamy, bercinta ngan anak cikgu ngaji..
lagi dasyat..haha..


mr. penyubiru =
6 1/2...
6 1/2...
hehehe..
aku simpan buat ngajar anak aku ngaji plak pasni..
hahaha...

so0tspirit said...

mesti kena rotan kat bontot kan?
haha

Anonymous said...

arghh...
ko membawa kenangan lama...
mizzamy, opaq ni pon sebenarnyer ada tersuka kat budak mengaji tu jugak..hahaha..
jannah namanya...

idea tu bukan aku punya idea..
zul ngan along punya idea..
padan muka ko..

Anonymous said...

haha..
adekah rotan berapi sgt power spt rotan ust zawawi dl?
haha..