Monday, June 2, 2008

mari belajar fotografi dalam keadaan marah....

tadi.....,
seorg officemate melihat hasil kerja aku semasa majlis perkahwinan zaid dan sue di kandis, bachok..

"kenapa ambik gambar pengantin baru nak duduk?" "lain kali, masa pengantin salam dengan parent, suruh diorg stop sekejap" "dulu masa aku kawin, photographer tu ambik ikut skema je..kalo 1 roll, 1 roll je la...,dia tak ambik gambar2 dengan kawan, anak, sepupu n etc"

aku memang panas,
bodoh tak opismate aku ni...
lutut bukanlah tempat untuk letak otak....

biar aku terangkan pasal Fotografi...
Fotografi adalah salah satu seni...
Fotografi bertujuan untuk menyimpan saat (moment) yang mungkin takkan berlaku lagi..
Fotografi adalah satu kuasa untuk memberhentikan masa walaupon masa berlalu bagai torpedo...

*gambar sepupu aku*

"kenapa ambik gambar pengantin baru nak duduk?"

hey, kamu tahu tak pasal moment....??
kalo kamu tak tau, diam dan belajar...
kalo kamu hendak belajar, belatih ambil hambar seperti dibawah...

*Zaid & Sue*
"lain kali, masa pengantin salam dengan parent, suruh diorg stop sekejap"
takkan la kalo tengah2 ramai orang yang nak menepung tawar, ko nak suruh parent pgntin stop untuk ambil gambar...kalo parent pengantin tu tak sporting mcam mana?
bukannya ko tak boleh agak bila masa dia nak tunduk salam...
masa bila dia nak cium dahi...
so, as a photograper, ko kena ready n pikir apa yang akan berlaku...
kalo ko tak boleh agak...itu maksudnya, ko hanya beginner lagi..
aku pun bukanla sehebat saiful nang , udey, razak latif, hafiz ismail dan lain2...
tapi, aku boleh berfikir.. apa yang akan berlaku dan biasanya akan berlaku...
dan aku sentiasa bersedia...mata dan viewfinder tak pernah berjauhan...

"dulu masa aku kawin, photographer tu ambik ikut skema je..kalo 1 roll, 1 roll je la...,dia tak ambik gambar2 dengan kawan, anak, sepupu n etc"..



-lu pikir la sendiri-

kalo tak tau apa2,
diam je...
belajar...
jangan jadi bodoh dimata orang..
biar bodoh pada diri sendiri....

keseninambungan adari entry dibawah....

2 comments:

Anonymous said...

ape kamu mengahut ni yop

Anonymous said...

rilek beb..x baek marah2..
x sumer org tau seni..