Tuesday, March 10, 2009

main tanam2....


yaaa..yaaaa...adik2...
tak payah bagitau, aku dah tau..




aku nampak hensem...
terima kasih....

minggu lepas,
panas terik hari jumaat tak mematahkan semangat ku untuk masuk kebun orang...
tujuannya, tak lain dan tak bukan,
panjat pokok rambutan bercucuk tanam..



kata pepatah,
sudah gaharu bercanda pula,
sudah tahu bertanya pula...

peribahasa itu tak de kena mengena dengan aktiviti kali ini...
juga tiada kaitan dengan isu PPSMI...
yang kena hanyalah perkataan gaharu sahaja...

yepp...yeepp...aku telah menanam pokok gaharu...
hasil pokok ini bukanlah seperti pohon rambutan atau durian..
tapi hasilnya tidak membuahkan hasil....
maksud aku....pokok ni tak keluarkan buah...
yang di keluarkan ialah minyak² dan daun² yang berkualiti tinggi...

seperti contoh, cecair yang ada dalam kulit pokok gaharu ini,
boleh dibuat minyak wangi, aroma terapi dan pelbagai jenis minyak..
dan daunnya pulak...boleh di buat teh...~
banyak kegunaan kan...
dan pokok ini sangat besar bila sudah besar...
eh..paham tak maksudku...

antara tujuan utama, aku berusaha bercucuk tanam, ialah hasilnya...
satu pokok = selepas 7-8 tahun = 1 juta ringgit..
kalau 10 pokok??

PAKCIK KAYOOO~~!!!....


tak lupa juga...
aku ingin berbakti kepada bumi...
bak katalagu / pepatah...

"di mana bumi ku pijak, di situ langit ku junjung"
"kita akan kembali kepada tanah"



sekian...

haih~...

mau pergi jogging laa.~

19 comments:

~ mizzAmy ~ said...

~ wah... sangat rajin lah kamu en fathi.

uish.. gambar kuku itu sangat tak leh blah!!! :P ~

Anonymous said...

tapi kenapa ko tanam pokok tu di kebun orang.hmmm..

opaq said...

mizzamy =
hehehehe...

kuku tu,itu menunjukkan ku sangat rajin...


penyuk =
xder tanah la beb...
tumpang sekaki...
bukan banyak pon..
sekangkang kera je..

Anonymous said...

tanam pokok. yeay! save the world.

sentosa77 said...

Boss.. betul ke harga pokok tu nanti cecah sejuta?? aku pung mau tanam la.. one more, bak kata penyu ngape ko tanam kat kebun orng..?

mEsoL said...

aku da tanam kat kebun bapak aku

opaq said...

hanalalala =

yepp...yepp...
save the world...our place..


zaidon =
anggaran je tu wahai zaidon...
tapi hampir2lah...
aku xder tanah sendirik..
hehehe...tu pasal tumpang..

opaq said...

mesol yang ensem =

ko mmg..tanam bukan nak ajak aku..

Anonymous said...

oits.. opaq.. tak bek menyebarkan fitnah pasal aku.. hahaha...

--> sori takde kena-mengena dgn entri nih..

Anonymous said...

ps lagi.. adiah darimu aku msh tertunggu-tunggu.. ngeh3x...

alifmimyanun said...

sekangkang kere?
kenape tak sekangkang king kong?
kah kah kah.

opaq said...

jard xder keje =
xder fitnah nyee...
hehehe...
aku agak banyak tangan skrg..

nanti ku free eh..
hadiah mu akan samapi jua bahh...~


amin =
kingkong tu besaq dude...
kena pijak kang,,baru tau..
hahaha

Tny said...

Ni namanya pokok geharu kah?! Waahhh..boleh bukak kilang colok pasni!!!! =)

Opaq nmpak slim :D

Aima Othman said...

pokok garu? tak pernah tau pong...waaaaaaaaaaaaaaaaaaaahh..satu juta..bley jadik partner tak? aku tolong siram pokok tu pun tak pe..hehhehehe :p

Sitie BUm BUm said...

oh...bole la ct amik sket daun die buat projek PSM. hehe..

Anonymous said...

bagus2..da kaya nnti jgn luper blnjer!

opaq said...

tny =
hehehe....
thanks tini...
kamu sorg je yang perasan ku sedang berusaha menguruskan badan...
hehehe...


aim-a =
boleh2, nanti ko kna turun sini la...
hahahha....siram aku skali...

opaq said...

siti =
projek PSM tu apokobondo???
hahaha...

wear =

ko kena blanja aku skrg..
hehehe..

Tny said...

Welcome.. welcome.. welcome.. =)