Thursday, July 30, 2009

soalan soalan cepumas...

kling....klingg...

haih~...
duit syiling je yang ada...

aku masih boleh hidup...
masih sehat walafiat..
masih lagi bernafas seperti biasa..

tapi timbul kemusykilan...
antara soalan-soalan cepumas yang bermain difikiran adalah :

kenapa ada sesetengah orang yang fedup+down bila masa duit kering di saku??
kenapa bila seseorang itu ada masalah kewangan, orang lain pula yang tak tahan??
ada kah kita hidup kerana semata-mata untuk mencari kekayaan??

yaa...yaa...
memang la..obviously..
aku akui yang zaman sekarang adalah zaman yang perlukan duit untuk hidup..
tapi adakah semua perlukan duit??
i mean SEMUA??
even nak kecapi kebahagiaan pon perlukan duit??

kalau jawapannya adalah positif, aku faham...
dan aku akan ubah cara pemikiran aku..
aku juga akan cari duit banyak2 untuk membahagiakan hidup seseorang...

ok..ok..
tinggalkan bab kewangan yang menjadi tanda tanya pada diri aku sekarang..
mari berbicara tentang ini pula..masih serba sedikit tentang duit..

sebelum tu, soalan cepumas..(agak panjang)
+ adakah apabila seseorang itu kehabisan credit untuk menelefon seseorang,
dan menggunakan public phone untuk sambung bercerita/berborak adalah
satu cara untuk menjatuhkan maruah??

+adakah orang yang menggunakan public phone adalah orang yang tidak bermaruah??

+kenapa perlu telefon seseorang perlu menggunakan telefon bimbit sahaja untuk nampak kita lebih dipandang tinggi??

13 comments:

Che Ni said...

duit yg banyak, takdelah membawa kebahagian yang fullest. mmg duit penting utk rasa gembira. sebab nak dating kene duit. nak tunang, nak kawin, nak beranak, semua duit.

duit takkan cukup kalau tatau nak arrange. so, bersederhanalah. apa yang payah, bukak balik buku AGAMA. dulu Nabi kita macam mana?

Ye, jgn compare zaman Nabi dengan zaman canggih kita. Tapi kalau kita layan baik sunnah dia - sendiri taulah beb. Sederhana dlm segalanya.

masa makan ice cream konetto kongsi bersama sebab tak cukup duit adalah lebih bahagia dari makan ice cream kat baskin robins sorang sorang sebab yang sorang lagik asik busyyyyyyy carik duit!

bagi aku, kalau nak bahagia interm berpasangan, kenalah sharing. sharing kan caring. takkan semua nak lelaki jeeeee. dah tau laki ko tu dah kurang duit, ko gunalah duit ko plak. BERKOMPROMI. paham tak kompromi. give and take. kalau tak tau maksod tu, jgn nak bercinte.

Thi, ko sikukan aje kalau orang tak paham masalah kewangan engko. ko buat yg termampu. duit yang banyak tak bawak kita kesyurga. Ko tau tak, Allah jadikan orang tu kaya, atau orang tu miskin, sebab dia nak duga baikkkkk punya. syukur kita dapat tittle 'sederhana'.

banyak duit bukan bahagia sangat.asik kene tinggal je.

tak caya? berapa banyak kali aku nenagis kat ko? berapa banyak kali aku pinjam shoulder ko? berapa banyak kali?

just ask tat person who always barking u like a dog to shut up, back off and break their own heart!

jawapan cepuemas:
jiwa ku akan melompat riang kalau bf ku sangguh pi public phone sebab nak gayut ngan aku more then asik sms jeeeee. samting yg perlu diHARGAI.

panjangan kan jawapan aku.

opaq said...

che nni =
kan..aku paham semua hujah ko...
tapi kenapa ada sesetangah orang xpaham dan asyik memikirkan air muka sahaja bila masa kekurangan duit...

aku xmampu sikukan orang yang xpaham..dia perlu paham sndiri..huhu..thanks cheni...

ezzati said...

nak duettttt..aku pon kering ni skrg..

army4war said...

duit tu dah keperluan, bukan barang mewah lagi.. so mentaliti manusia, kalau ko tak de duit apa yang boleh ko buat.. lagi banyak duit ko, hidup ko akan lebih smooth dan teratur..

duit tu rezeki dari ALLAH, jangan gunakan duit untuk menilai peribadi seseorang, nilailah cara usaha dia mencari rezeki, kalau memang dia PEMALAS.. tapi bila berkata2, kemain syahdu bercerita pasal "duit bukanlah segala2nya" hempuk je kepala dia dengan penyodok.. tapi kalu ko nampak dia berusaha tetapi ditakdirkan dia hanyalah insan yang sederhana.. janganlah pandang hina dia..

kita sendiri perlu nilai diri kita.. kalau kita tak berduit, dan kita tak berusaha, memang padan la muka kita.. tp kalau sebaliknya.. itu adalah dugaan, dan dari situlah kita tahu siapa kawan susah senang, siapa kawan perlu ditendang!

jawapan cepu emas:
kalau ada kawan yang sanggup g public phone untuk menyambung perbualan dengan aku sebab habis kredit.. aku terharu dan rasa dihargai.. sanggup susah2.. sapa yg rasa guna public phone tu heenaa.. ko nak pinjam penyodok aku tak?? ko sodok je beliau.. sekian... hehehe

~ mizzAmy ~ said...

tetiba je amy teringat balik kisah cinta sejati ku di zaman universiti.

amy jatuh cinta dengan nick bukan sebab dia ada duit. tapi sebab dia baik. kadang-kadang bila dating, dia tak dek duit pun. amy paham, amy yg baik hati dahulukan duit. memang sayang punya pasal, money is nothing for me. tapi sebab duit jugak, dia dah berubah bila dia kerja. tak ingat zaman2 dia susah dulu berdating pun awek yg hulur duit.

and now, bila dah pernah kena camtuh. money tuh sangat penting lah.. dengan duit org leh berubah sekelip mata. ada duit, ada cinta lah gamaknya.

so, bagi amy lah. kalau nak bercinta, make sure ada duit. nak bawak anak org ke hulu ke hilir pun tak susah. dia nak makan apa pun tak susah jugak...

tapi if tak dek duit, si kekasih kena lah faham situasi tersebut. kalau dia tak paham, baik kamu tinggalkan ajer. sebab bila kawin, lagi entah cemana perangainya. *hasutan*.

btw, if fathi bertegas pasal benda berkaitan duit ni. dia mungkin akan paham. masalahnya, awak tuh tak pernah bertegas dengan dia kot. cuba lah explain dengan dia yg awak kena berjimat cermat... kena simpan duit, nanti nak kawin. kalau asyik gayut je, cemana nak kawin?? kawin dengan tepon jer la. :P

Che'Ni said...

che ni =
tapi kenapa ada sesetangah orang xpaham dan asyik memikirkan air muka sahaja bila masa kekurangan duit...

ini dinamakan - kurang belajar tentang berkompromi. kurang memahami. patut lebih belajar tentang kehidupan. atau dia tak penah tau kesusahan.

atau...dia tatau makna syukur dengan nikmat yg Allah bagi. sikit banyak.

lalu aku terkenang..

wak...lapar. tapi saya takde duit.

wak..saya ada sepuluh ringgit je. takpe..awak order nasi. awak makanlah.

ala..kesian awak. awak pun lapar kan. kita order kerang bakar nak. kita leh eat 2gether2.

akhirnya..kami makan kerang bakar bersama-sama. soooo suwiiiitttt!!

katak© said...

duit??? siapa nak bagi aku duit..? bak meh.. aku nak kawen, aku nak tunang, aku nak anak, aku nak makan eskrem, aku nak makan keraaaaaangg!!

fathimatull.. ko tipon aku skang.. guna talipon opis... baru bergaya dan bermaruah.. plus.. sgt di pandang tinggi..

** jawapan aku
- ya. bagi orang yg kau maksudkan.
- ya. bagi orang yg kau maksudkan.
- kerana, orang yg kau maksudkan berfikiran begitu.

opaq said...

migha =
terima kasih..ko pon tau aku tgh berusaha keras...hihihi..
tenkiu..aku paham maksud ko..
mentaliti itu...

opaq said...

mizzamy = bukan xmau bertegas, saya bkan orang yang suka memarahi seseorang untuk buat dia paham..
kalau boleh nak dia paham sendiri..

huhuhu..insyallah, dengan satu hari nanti dua paham..

btw, kisah amy tu, sangat bnyk isi dalam kesah tu...learn from that...

tenkiu mate

opaq said...

cheni =
mungin jawapan tu tepat..dia xpernah tahu hidup dengan kesusahan...
nak jugak ada kenangan macam tu..~

opaq said...

encik wanisah katakbiru =
meh saya telepon awak sekarang..guna walkie talkie.lagi bergaya....hahahah..

zonaku said...

apa² pon, jgn jadi hamba duit

opaq said...

aku pon harap begitu....tq zona