Saturday, August 1, 2009

jem dan roti (ini bukan entry tak bersyukur)

vrooommmm~....vrwoommmmm...~

haih~
hidup dikelantan...
bandaraya islam...terima kasih tok guru...

aku nak berbicara tentang taraf hidup disini...

taraf hidup di kelantan lebih kurang sama sahaja di kota metropolitan, kuala lumpur..

jem :
di kelantan juga jem ditengah2 bandar...bezanya tiada tol sahaja..

makan pagi, paling murah:
1.50 nasik lemak, air teh o 0.80 = 2.30 macam KL jugak

makan tengahari paling murah :
nasik kosong + lauk ayam : 4.00 + teh o ais 1.00 = 5.00

minyak sehari ulang alik gi keje : (kancil)
25km + 25km = 50 km satu hari = 8.00-10.00 sehari = sama jugak macam KL...sebab sangkut dalam jem


kesimpulan untuk budget paling kecik dalam hidup aku seharian :

belanja sehari2 : 2.30 + 5.00 + 10.00 = 17.30
belanja 5hari bekerja = 86.50
belanja 4minggu bekerja = 346..00
topup 4minggu = 40.00
jumlah belanja = 386.00

itu belom campur rokok + jalan2 hari minggu + pinjaman PTPTN + tukar minyak hitam kereta + utilities lain lagi..

last2 akhir bulan tinggal = 20.00 je...

dan gaji aku hanya, *** sahaja....
tak lebih pada angka '7'........

macamana mau hidup kakak & abang2 oi.....


{pemandangan indah diwaktu pagi}

tolong la paham~.....

aku juga nak berbini....

perlukan duit lebih juga...

perlukan hidup yang lebih teratur juga...

projek besar2, ratus-ratus ribu,projek itu ini....

setakat nak naik gaji 500-600 takkan berkira...

bukannya aku baru keje semalam....

dah 2 tahun laa.....

bukannya aku xsiapkan keje aku...

bukannya aku tak leh keje malam...ko yang xbagi...








*apalah nasibku diri yang************~~~~~~~~~~oohhh tuuhaannn

haih~....

16 comments:

sentosa77 said...

banyak gaji ko Opaq.. 'tak lebih dari 7...., 7000 ya, haih dasat tu

opaq said...

ratus la zaid..hiihi

~ mizzAmy ~ said...

en fathi, kalau kat situ tak menghargai kamu. lebih baik kamu cabut je. cari keje lain. kan senang. apa kata, kamu mencuba nasib di tempat lain. mana tahu, rezeki kamu mencurah-curah pulak kat tempat tu.

nak 1000 daya, so usaha lah cara lain. jangan mengharap yg boss akan naik gaji je. hanya company2 yang besar dan gah saja yg setiap tahun akan naik gaji koman2 rm200. company saya yg tersenarai dlm bursa saham nih pun tak tentu nak kasi naik gaji. diorg melihat warna kulit. hanya bergantung kepada bonus je, tuh pun ikut nasib jugak.

opaq said...

amy =
bukan xmahu mencuba...
dah banyak kali pegi interview bagai..still gitu je rupernya..

xper...opaq ni masih belom putus asa...hihihi

\
tq amy

Che Ni said...

my dearest Siti Petom Binti Kemit.

ini bukan citer baru. ko tau reaksi aku dgn benda camni kan. lebih baik aku jgn komen.

selamat berusaha. ingat 'sky Allah bagi takde limit'

Jard The Great said...

meh dtg KL.. meh...

opaq said...

che ni = hehehehe...tau2..tau...banyak kali dah kena ceramah free dlm ym..haha..


jard = tumpang umah ko boleh??

~ mizzAmy ~ said...

hahahaha... kak ni tak moh ckp banyak. nanti habis kepedasannya terkeluar.

chaiyok fathi!!!

zonaku said...

hhhmmmm.....
syukuri apa y ada... ada y langsung x ada tau....

opaq said...

amy = hihihihi..tau xper..

z0na = aku syukur la..hihihi...kan tajuk pon dah ckp awal2..

FaRrA DeeN said...

Hehehe... siyey nyo.. nok muroh, awok make jah muffin sayo tuh sbutir sehari... hahaha!~

Rajin awok bayar ptptn dieh?? Sayo dok ajim bayar so sen habuk... :p~~~~~~~~ Hehehe...

Anonymous said...

hahhaa. nak berbini. kelakar la opaq ni.

tu laaa. kena save duit kan? i pun nak kawin tapi duit xcukup sedihhh

opaq said...

farra = hihih..bayar sangkut2 ugok..


hana lalalalalalallala =

hihi..mesti la nak berbini..hiihih..

adie said...

jgn mengeluh.
hendak seribu daya.
ko cakap nak dtg keje kat KL.
tapi pastikan keje yg baru ni gajinya lebih dari skang.

Super Nia Hana said...

sama je cam kedah Opaq..
takde beza pun

opaq malas nak log in said...

penyuk =
aku mengeluh sekejap je ni..nak kasih lepas sumer benda n mula balik...
hihihi...
aku akan turuti nasihat ko ituwahai encik penyu.

super hana : tu la pasal..hihih