Wednesday, October 22, 2008

budak kelate

pruuutt~~

hari ini, sebelum bertolak ke pejabat, aku menonton MHI..
yepp..yepp..aku memang minat MHI dari zaman Aziz Desa dengan episod "Jejak Kasih"nya..
kadang-kadang, masa tengok episod tu, aku akan rakam menggunakan VHS..
dan tonton beberapa kali...
yang tragisnya, aku akan menangis kesedihan setiap kali menonton Jejak Kasih..

cut the crap...

pagi tadi, ada review pasal filem berjudul "Budak Kelate"...arahan pertama Wan Azli Wan Jusoh ..


aku bukan nak re-review balik pasal filem ni...

aku nak review pasal atitude budak kelantan yang dah set dalam kepala lutut diorang "aku-kenal-orang-yang-boleh-pukul-kau-dan-backup-aku"...

macam cibai....

situasi pertama :

diorang biasanya akan melepak dibibir-bibir jalan..
atau perkataan yang aku selalu sebut..
ayam tonggek bertenggek ..
tak kira tua atau muda...
terutamanya lelaki...
tapi bukan semua...

padahal, diorang tahu, jalan itu adalah kawan alternatif yang diambil oleh driver cekap macam aku untuk sampai kedestinasi+makcik nak pergi pasar+pakcik nak pi bendang...
contoh lah, aku tiba2 terlangganr bontot yang menghala bahagian jalan tu..
yang disalahkan tetap aku....
fuck...


situasi kedua,
contoh..mereka akan bergurau,
dengan suara yang kuat,
memanggil aku "babi.."
tapi bila ditanya, "apa ko panggil aku tadi??"
jawabnya,"kucing"..
dan selepas itu, mula menjaja cerita yang kau digertak oleh aku...
aku nak cari gadoh dengan mereka...
macam cibai kan...

dah la tu....aku bukan memburuk-burukan mereka ni...
lagipun, bukan semua begini...
mungkin mereka2 yang hanya duduk di kawasan kecik2...

cuma, perangai mereka2 ni, buat aku rimas...
aku percaya, selepas survey dibuat,
ramai jugak yang tak berapa gemar dengan atitude seperti ini....








kali ini, aku menaip tanpa henti...
nampaknya, bila marah, dan terus menaip,
idea datang mencurah2..
banyak lagi yang nak aku tulis..

tapi aku ada kerja...komitmen...








34 comments:

Anonymous said...

salam kenal..
kawe tengok blog demo dale kelateblog.
kawe setuju.demo nih, sokmo gitu.
takdok hal, nok cari baloh....payoh la...kawe dulu nok tulis jugok,pasa ni.tapi gak, kawe takut ore lain kato gapo pulok...

opaq said...

salam...

bereh2...

kita ada hak bersuara..

aku rasa, aku tak memburuk-burukan sesiapa...

Unknown said...

hehehe.. dlu masa aku kat matriks penah skali bdk2 lelaki klate gaduh dgn bdk2 kedah.. teruk gaklaa... last2 dak kedah menang.. (aku ckp bukan sbb aku bdk kedah okeh)

tp, satu mmg gedebe la dak klate neh.. tp, yg baik.. mmg sgt baikkkkkk... contohnyer... abg presiden mpp kat kampus aku dlu.. gile baik dan bersopan santun. cumer, ble dia dtg "syeikh" nak berceramah... dgn english2 dia balun bunyik klate...

Unknown said...

mangai panjang bonar komen aku... heheheh.. weiii... aku rindu gle nak pi pasar buluh kubu.. aku pi ari tuh, makcik yg jual nasi lemak ayam berempah tuh dah tadek.. cedeyy aku...

opaq said...

ehehehe...

see..cik konpius paham what im saying rite..

opaq said...
This comment has been removed by the author.
opaq said...

ooo..makcik yang tingkat dua yang booth dia dekat ngan hall tu eh..??

Unknown said...

gedebe gakkk.. tp ble ajak gaduh kecut.. angkut geng.. ngeh3.. tuh kata member akuler...

aku duk klate 3 thn... rumet aku dr matriks dak klate..

aku penah eksiden otw blk dr pantai kat area bachok tuh.. sumer pompuan satu kete.. rasa nak nanges dah masa org kg pakat kuar.. walhal mmg sah2 salah mamat tuh.. huhuhuhuh..

tp.. byk pengalaman manis dr pahitler....

yg manis antaranya adalah, rumet aku silap paham ble aku pesan beli sate.. dia ingat aku nak beli santan.. cissssssss.....

wahhh.. bernostalgia bagaiiii.. :)

bukan2.. kat pasar mlm2 kat bawah tuh, kan skang dah pindah tepi maahad kan?

Jard The Great said...

berdialog plak cikKonfius dgn opaq yer.. ekekek..

Jard The Great said...

hmm..budak klante.. aku skang nih pong sok satu umah dgn budak klante.. cun2 blako..

tp..setakat nih..tak pernah ade masalah pong.. hmm..

bab2 gengster plak.. aku jd leader ade la.. wakakak.. tp tak pernah ejek org mcm tuh skali.. hehe.. aku kena tinguk la muvi itu..

Jard The Great said...

eh bukan 'sok' tp 'dok'..silap taip..

opaq said...

jard...
aku tengah meeting ngan cik konpius...

haha

opaq said...

tu la jard....
sebab tu aku cakap bukan semua jahat...
segelintir yang payoh baso...

payoh baso means, susah nak paham...

ko kenalkan la aku ngan housemate ko tu..

aku nak kenal..

opaq said...

cik konpius...

ko ni memang la...lucu..

hehehhe....

sate ngan santan...
heheheh...aku dok tersengih sorang2 ni...

Unknown said...

halaaaaa... aku cakap nak sate, dia bleh kompius nape aku nak santan wak blk hostel.. gle kao... ampess ja....

jard... join2 mehhh

Jard The Great said...

aku tgh join la nih.. haha..

oi.. nak kenal dgn bebudak klante umah aku yer.. bole2..

nnt ku post n3 pasal diorg k..

Jard The Great said...

walaupon aku dok lamer dgn bebudak klante nih.. aku tak reti2 lagi bhs diorg.. kekeke..

yg ku tahu...

'goto'..

opaq said...

cik konp[ius...

dulu masa aku kecik2..

sepatah haram pon aku xpaham orang klntan cakap aper...

first perkataan aku blaja ialah, "woh gomo..."

opaq said...

hahahaha...

jard...hahahaha....

aku memula tak paham "goto" tu apa...

pastu, aku cuba baca dalam english..
baru aku paham..

jajaja...

goto = go tu = itu...

opaq said...

dalam bahasa macromedia flash, goto ialah action untuk ke frame lain...

aku gelak lagi....pecah usus perut aku ni..

Jard The Great said...

makaseh kerna aku berjaya membuat ko gelak..

opaq said...

sama2...
eh bukan aku ke yang patut wish mekaseh tu....

hahaha...

mekasih jard n tak lupa cik konpius yang selalu makan...
(aku takut kena gosip plak kang)

hahahaha...

Unknown said...

goto?? heheh.. gotu gakkk..

aku pening gakler... seb bek akhirnyer aku berjaya gak paham wpun pas2 la nih aku dh byk lupa lagu mana nak kecek klate...

woh gomo tuh mender wei??

ko jejaga.. kang kne gossip lak dgn jard, dia artiss wooo.. ngeh3

Izzatul Azma said...

tol ke ko nangis weh? cam x cayo den :P

hik3

weh, aku pon bengang la org camtu
bukan nk kata kelantan je..org negeri len pon sama kan..
ade kwn aku ni ske pgl org anjing..ko gilew ape pgl aku anjing? gurau kasar tu beb..
org2 camni mak pak dia x ajar kot ek?
ke mak pak dh ajar, tp x phm2 bahse..tu la, kecik2 xmo mampos :P

ekekeke

tp nape ek aku kureng kenan org kelate..aku rs org klantan ske berpuak2..n jantan2nya [bukan sme] suka sgt nyakat anak dara org

tambah2 yg comel cam aku ni..auwww

hahaha :P
dah..get out from here izza! :P

~ mizzAmy ~ said...

~ since amy nih ramai kawan2 yg bukan dari Kelantan. pandangan diorg towards org kelantan memang banyak yg negatif berbanding yg positif. tak kisah pasal lelaki or perempuan. kalau sebut jer org tuh org kelantan, mesti diorg akan kata, 'patutlah'... it's sounds soooo menyakitkan hati jugak la bila dengar.

bukannya apa, org kelantan yg diorg fikirkan tuh rasanya zaman dulu2 jer kot. yg zaman skang nih memang ramai org kelantan kat mana2 pun. tapi ramai yg jadik manusia yg berguna. tak kisah la org negeri mana pun, perangai masing2 tetap sama. ada yg baik n ada jugak tak baik. yang jahat cam syaitonn pun ader jer dtg dari perlbagai negeri. yang penting moral value diri sendiri. ~

Tny said...

Opaq,

Cut the crap *my overused phrase, time berblogging*

Ermm.. ptg smlm kiteorg tgk preview Dak Klate ni kt opis.. ayat yg paling dieorg suka "X amerika la.." hehehe.. owh.. BTW, kt opis ni.. most of the top management & exec.. dak2 klate.. jadik paham laa :D

me3n said...

tapi tak semua budak kelantan teruk. ko kan baik. ;)

(bodek neh bodek neh ahaha)

Chico said...

kalo duk u dulu rasa sume kawan2 kelantan.so diaorang pon panggil aku minah kelantan gak..
hehe..
tapi kau nak puji semangat kelantanan orang kelantan.mcam2 mana pon,semangat kenegerian tu tinggi.

ala,orang jahat n setan tu dari sume negeri pon ada.apelak kelantan jer.ramai pe yang alim2 n baik dr sana.
mentallllity jek tuh rasenye..

Shabaneeny Mahmud said...

cam best jer "budok klate" tu.. tq la promo filem ni..

Chico said...

opaq lupe nak cakap.hehe.da lame dah orang linkkan ke blog orang..suke plak tgk gambar2 kat page opaq nih.

Anonymous said...

saya kenal ramai budak kelantan yg baik2

Juliana Saidy said...

mmg bnyk yg buruk drpd yg baik. tp apa2 pn attitude memasing w/pn akak x gemar sgt gen2 kelate ni..... kalo yg pompuan plak gemar meeting tingkap. slang kaum2 ni mmg kasar kalo didengar w/pn dlm prtuturan yg brsopan (bkn anti-kelate tp dh mmg pndpt kawe g2...)

Anonymous said...

haha
4 tahun duduk kelantan
satu yg paling obvious
lelaki kelantan ni gatal
suke kacau ppuan
hal2 lain aku tatau la~
tp dari negeri mana pun,
ada je yg baik, ada yg jahat kan?

Anonymous said...

ooo.. br aku tau pandangan bbudak luar klate kat org klate.. tak semua org klate yg jahat wei..! pasal suke kacal pompuan tu, ade je kawan aku yang asal selangor suka kacau pompuan.. lagipun (aku rase je la) lagi ramai budak klate yang berjaya brbanding dengan yang x berjaya.. kalo bab cakap klate tu.. kitorang mmg xleh ubah.. genetik!
hehe