Tuesday, August 11, 2009

penggangur kehormat...~

2003....
manjadi lepasan SPM...
kawan-kawan aku, kebanyakkan sambung ke matrix..
ada juga yang bekerja sekejap sementara menunggu panggilan universiti tempatan..
hanya segelintir je yang tinggal termasuklah aku..s

2003, hajat untuk mengambil lesen memandu direstui baba & umi..
latihan dirumah menreverse dan memarking kereta sebelum dan selepas umi dan baba balik kerja adalah rutin harian selama bercuti 3bulan....

buka persekolah musim 2003,
ayah aku suruh aku stay, belajar STAM(sijil tinggi agama malaysia)..
walaupon berat hati, aku ikut sahaja katanya...
dan akibat dengan itu,
dihari pendaftaran pelajar tingkatan 6 bawah..
aku hanya hadirkan diri tanpa meregisterkan diri..
jadi, nama aku tidak tersenarai dalam pelajar tingkatan 6...

sebulan pertama,
aku hadir kelas seperti biasa, walaupun aku tak mendaftar,
aku tetap hadir untuk menaikkan rasa ingin belajar lagi...

bulan kedua,
aku gagal menaikkan rasa ingin belajar disekolah menengah lagi..
dan mahu belajar di tempat lain yang mana tidak memerlukan pakain seragam lagi..
hanya berkasual dan bersahaja pergi kekelas...

aku hadir kekelas 3 hari seminggu..dan aku hanya akan hadir dalam masa sejam sahaja..
iaitu jam 12 - 1 tghari..
hari lain aku dok dirumah sewa dan menonton "pangako sa yo" di tv2 bersama rakan2 STAM yang malas juga kesekolah seperti aku...
ada juga hari2, yang aku kekelas memandu untuk memahirkan diri acara reverse parking...


bulan ke tiga,
lansung tak kekelas,
ujian memandu sudah lulus,
melayan pangako sa yo sehingga tamat,
dan dalam senyap dan bosan, aku mula bekerja sebagai penghantar pizza di daerah KB..
kawan yang lain sudah mendapat panggilan dari Universiti tempatan...
ada juga yang pergi ke Kolej +Kelas bahasa inggeris + MLVK dan lain2...

satu hari, baba singgah dirumah sewa,
dipendekkan cerita,
baba sudah tahu tentang status aku di sekolah..
telinga merah sbb mendengar "nasihat"....


bulan keempat,
sudah tidak tinggal dirumah sewa,
balik ke bilik sendiri...
berhenti bekerja pizza...
menjadi penganggur...
menambah lemak dibadan...

seminggu selepas meninngalkan alam persekolahan secara rasminya,
aku mendapat surat tawaran dari Politeknik...



x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x



tungguuuu~....

12 comments:

army4war said...

nostalgia la tu kih kih kih

~ mizzAmy ~ said...

owhh.... suka monteng sekolah yer?? amy tak pernah lak merasa cemana perasaan org memonteng..

btw, masa 2003 itu saya dah start my degree. :P

opaq said...

hehehe...
terkenang.

opaq said...

amy : bukan suka la....dah xde perasaan dah masa tu...hehe...

perasaan dia sama je macam amy ponteng keje...

asyik pikir keje walaupon dah ponteng..

Jard The Great said...

sambung cpt.. wakaka

ezzati said...

aar..cptla smbungggggggg

opaq said...

jard =
hhehehe...
malam ni aku sambung..



zati =

hehe...sabar..malam ni yaa...

seteri said...

saje je tau nak tiru style pangako sayo. nak to be continued. cis.

opaq said...

hahahha...
best siot pangako sa yoo..~

sentosa77 said...

Opaq.. Opaq.. selamba ponteng, ye lah dah tak minat nak buat camner kan.

zonaku said...

sambung2

opaq said...

zaidon =
hehehe
selamba walaupon takut...

zonaku =
jap2..tengah taip..